September 06, 2011

tak guna,kalau....

bismillahirrahmanirrahim..


emm ana takut sbnrnya nk tulis psal ni..sbb tkut de yg mrah n trasa dgn pe yg akn ana share ni..^_^


kpd semua la..
tak guna muka cantik,muka hndsome,mekap berinci2 tebal,kalau 'KETIAK BERBAU'
maaf sgt2..tp honestly,ana kesian kt mereka2 ni..nak je ditegur swaktu berselisih,tp apakan daya,ana tau bnda ni amat sensitif,so ana terpaksa mendiamkan diri je la..


emm..ana bkn nk ckap yg ana wangi..no!!..but this is the first thing that i will care more..biarlah rupa x cntik,byk jerawat..but i'm concern deeply on this..ur 'fragrance'..walaupun muka cantik,mekap tebal berinci2,have a good body shape..but if u're smelly,i'm surely enough,100%,nobody akan stay close with u..PERNAMPILAN DAN PERIBADI YANG BAIK AKAN HILANG JIKA KITA MEMPUNYAI FRAGRANCE SEMULAJADI DARI TUBUH..


bau badan akan menyebabkan kita hilang confident..xpyah ckap org lain la,ana bila byk melakukan aktiviti,bdn mula berpeluh,ana mmg x confident untukjuper ngan org len..bkn sje dri ana x selesa,mngkin org yg akan berjumpa dgn ana pn akan rse x slesa gak..emm setelah menjaga bau bdn,jagalah pula pernampilan..xperlu untuk kelihatan cantik,but kemas and bersih are good enough..


 Imam Ahmad dan Nasai meriwayatkan hadts dari Jabir r.a., ia berkata:
“Rasulullah saw. pernah mengunjungi aku. Ketika beliau melihat seorang laki-laki lewat dengan pakaian lusuh dan kumal, beliau bertutur: Rupanya ia tidak mempunyai sabun untuk mencuci pakaiannya itu.”Pada hadits ini, Rasulullah saw. tidak menyukai seseorang yang bertemu dan berkumpul dengan orang lain memakai baju yang kotor dan lusuh selama ia mampu mencuci dan membersihkannya.


byk cara untuk jaga dari bau badan atau ketiak berbau..

  1. mandi 2 kali atau lebih sehari (wktu mndi,bersabun la kt tempat2 yg berpotensi untuk berbau)
  2. pakai deodorant (walaupn de kajian yg mengatakan ianya tidak elok,can cause cancer)
  3. cukur bulu ketiak (bcoz bulu ketiak bleh menyimpan peluh dan akan membiakkn bakteria busuk tu)
  4. elakkan mkn bwang putih (bleh membusukkan mulut gak)
emm itu antara inisiatif yg bleh diambil..de juga cara tradisional..perah limau nipis dan sapu..itu bg mereka yg tidak menyukai mnggunakan cara2 moden yg mungkin de kimia yg leh memudharatkan nnt..

disini ana nk syorkan satu bedak..dulu ana selalu guna bedak ni..cuma skang my mum je yg gna..ana lebih sng guna rexona je..this talcum powder leh avoid that kind of smelly,insyaALLAH..klu pkai pagi,insyaAllah smpai ke petang n kdg2 smpai ke mlm ketiak tidak berbau,insyaAllah..

insyaAllah,cuba lah..kt kedai2 de rsenyer jual,ataupn g farmasi..bedak ni pn elok utk ruam2 gak..tak salah kita nk mencuba kan..selepas ni keyakinan kita akan bertambah,insyaAllah..Amiin..kita hny berikhtiar kn..^_^..ana syg kalian,sbb tu ana terpanggil utk berkongsi bnda ni..insyaAllah,kebaikan bersama..moga jadi peringatan untuk ana gak..^_~

Dari Abu Hurairah r.a., dia berkata: Parfum pria adalah yang tercium aromanya dan tidak tampak warnanya dan parfum wanita adalah yang tampak warnanya dan tidak tercium aromanya.” 
(H.R. Tirmidzi dan An-Nasa’i)

wallahuallam..

:::Bidadari Dunia Mencari Cinta SejatiNYA:::

2 comments:

shaliza khairi said...

wah. bedak tuh. dah lama kn bedak tu wujud. lama dah tak nampak. since zaman kanak2 lagi dah guna bedak tu. hehe.

salam lebaran ^^

nurul nafishah said...

hehe...mmg dh lma de..salu org gna ltak kt baby..yg de ruam2 gtal tu kn..alhmdulillah la,bgus bdak ni..huhu..

salam lebaran gak..^_^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...