February 07, 2012

ketenangan itu boleh dicari..^^

bismillahirrahmanirrahim..


apa khabar semua..ana harap sihat2..sudah lama ana tidak mencoretkan apa2 di cni..mungkin kesibukan apabila berada di tahun akhir di salah sebuah universiti tempatan membuatkan ana terlupa sebentar untuk menaip seperti sebelumnya..maafkan ana disebabkn kelemahan dan kekurangan ana itu..

-Teluk Batik, 1 PM, 7 Feb 2012-


Setibanya ana di Teluk Batik, ana segera mencari port sesuai untuk menulis.. ana duduk di salah sebuah kerusi yg di sediakn..ana memandang di hadapan..terbentang luas selautan air..ana terpegun..di dalam hati, ana tidak jemu2 memuji kebesaran Allah dan mensyukuri kerana hajat ana utk melihat permandangan di tepi pantai ni tercapai..Subhanallah, indah dan damainya..itu yang ana dpt ucapkan sebagai gambaran perasaan dan hati ana ketika itu.. terasa seakan2 hilang segala masalah yang membuku di minda dan hati.. seakan2 angin yang meniup  membawa terus masalah itu bersama2.. sungguh, diri ini terasa kerdil di hadapan salah satu ciptaanNYA.. 
"Allah memberikan nikmat kepada sesiapa yang DIA kehendaki....
dan barangsiapa yang diberi nikmat, sesungguhnya ia telah diberi kebajikan yang banyak...
dan tiada yang mengambil pelajaran, kecuali orang berakal"
-Al-Baqarah: 269-


bila terpandangkn ombak2 kuat memukul pantai.. ana tersenyum..teringatkn cerita 'ombak rindu'..satu cerita yang ana tengok xde prasaan..huhu.. kan bagus ombak rindu tu berkisahkan tentang seorang hamba dengan penciptaNYA..<---sekadar pandangan..^^

warna air laut perlahan2 bertukar dari kebiruan kepada kehijauan..sekali lg ana terpegun.. mungkinkah sinaran cahaya matahari yang terik menyebabkan warnanya bertukar??..ataupun seperti yang dikhabarkan oleh seorang sahabat, "jika airnya warna hijau,maknanya dalam".. wallahuallam..yg pastinya,ianya cantik sangat2.. ana seakan2 sedang meneliti sebuah lukisan dari pelukis yang hebat.. tapi inilah dia bukti kebesaranNYA.. permandangan indah di hadapan ana ni milik Pencipta Yang Maha Agung.. 





'snap' 'snap'....pantas ana menangkap gambar di setiap sudut yang ana rasakan menarik sementara menantikan sedara2 yang masih belum tiba.......setelah berada di situ lebih kurang 2 jam lebih..papa ana mengajak pulang..di saat ini, ana rasakan bagai tidak mahu meninggalkan suasana nyaman ni..ana terasa mahu menetap di sini..tapi sekilas ana tersedar, ujian yang menimpa tanda sayangnya ALLAH pada kita..ana xboleh lari dari ujian..apa yang terjadi, ana kena tempuhi dgn sabar dan redho...........
....ana melangkah meninggalkn pasir2 dan air laut yg indah dengan semangat dan azam yang baru,insyaALLAH.....:)


"jadikan doa ana ini sebagai tiang sinar cahaya,
hikmatnya bisa menerangi ceruk rantau bumi
hikmatnya bisa menyapu buih2 laut
jadikanlah doa ini senjataku
buatku peroleh kemenangan
dunia akhirat-MU
biarlah hanya padamu sahaja
aku berlindung"

:::Bidadari Dunia Mencari Cinta SejatiNYA:::

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...